terug

DOORZOEK DE COLLECTIE

geavanceerd zoeken
The wheel of fortune

Titel

The wheel of fortune

Categorie
Diversen

Kunstenaar
Niki de Saint Phalle (Neuilly-sur-Seine, 1930 - La Jolla / San Diego, 2002)
Niki de Saint Phalle was een Frans plastisch kunstenares, zowel beeldhouwster, schilderes, performancekunstenares, tekenares als regisseuse van films. Zij behoort tot de groep van de Nouveaux Réalistes of Franse Pop Art kunstenaars. Niki de Saint Phalle doorliep haar schooltijd in New York. Omstreeks 1950 begon ze als autodidact te schilderen. Vervolgens vestigde ze zich in 1952 in Parijs met de wens kunstenares te worden. In 1960 ontmoette ze Jean Tinguely, wiens partner ze werd. In datzelfde jaar sloot ze zich aan bij de groep van de Nouveaux Réalistes, opgericht door Pierre Restany. In 1961 kreeg ze enige internationale bekendheid met Les Tirs. Vanaf 1965 ontwierp ze haar poppen op mensenformaat, de Nanas, weelderige en kleurrijke vrouwen. Niki de Saint Phalle en Jean Tinguely werkten samen aan verschillende artistieke projecten, in het bijzonder de Giardino dei Tarocchi in Garavicchio in Toscanië. Het is na twintig jaar arbeid, de monumentale synthese van het onderzoek en de bezorgdheden van de kunstenares. Als gevolg van het overlijden van Jean Tinguely in 1991 ontwierp ze haar eerste kinetische beeldhouwwerken, de Méta-Tinguelys. In 2000 ontving ze in Japan de Praemium Imperial Prize, beschouwd als het equivalent van de Nobelprijs in de kunstwereld. Niki de Saint Phalle heeft talrijke monumentale beeldhouwwerken in open lucht ontworpen voor steden als Parijs, Hannover, Jeruzalem en Knokke. Ze nam deel aan performances, ontwierp theaterdecors, kunstenaarsboeken en decoratieve objecten. De Niki Charitable Art Foundation werd opgericht om de artistieke erfenis van de kunstenares te promoten en te ontwikkelen. (Bénézit, dl. 12, p. 194-196)

Materiaal en techniek
keramiek, beschilderd en geglazuurd

Beschrijving
Dit werk kadert in de opdracht die Niki de Saint Phalle kreeg om in Toscanië de Giardino dei Tarocchi vorm te geven met haar beelden. Ze vertrok daarvoor van de figuren uit het tarotkaartspel. Het rad van fortuin is inderdaad veeleer, zoals het Engels aangeeft, een wiel dan een rad. Het gaat terug op het spinnewiel, verbonden aan de gedachte dat het mensenleven een spinsel is waarbij goden het verloop schikken. In de voorstelling van Niki de Saint Phalle wordt het rad draaiend gehouden door een Nana-versie van Fortuna, die doorgaans met vleugels afgebeeld wordt. Het rad is echter verbonden met een anker, symbool van de hoop dat het geluk vastgehouden kan worden. Maar rond het anker bekvechten twee slangen, symbolen van afgunst en nijd.

Datum
1988

Plaats vervaardiging
Italië

Thema
Fortuna

Afmetingen
51,3 × 52,4 × 3,5 cm  

Tentoonstellingen
De kunst van het spel. 75 jaar Nationale Loterij, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel, 2009-2010
Art Brussels 2013, Brussels Expo, Laken, 2013
Art Nocturne Knocke 2014, CC Scharpoord, Knokke-Heist, 2014
HasART. Quand le jeu de hasard s’expose, Bibliothèque universitaire Moretus Plantin de l'Université de Namur (BUMP), Namen, 2016
 
Bibliografie
Oude en moderne kunst. Lokeren 11 oktober 2008, p. 263
Willem Elias, in De kunst van het spel (Annemie Buffels, algemene leiding), 75 jaar Nationale Loterij, Nationale Loterij - Mercatorfonds, 2009, p. 242-243
39e Internationale Kunst-en Antiekbeurs, Knokke 2014, 2014, p. 44
Joost De Geest, in Openbaar Kunstbezit Vlaanderen, De collectie van de Nationale Loterij, Openbaar kunstbezit in Vlaanderen, 2015
 
Nationale Loterij
Belliardstraat 25-33
1040 Brussel