Titel
Méthode expéditive pour l'art
Categorie
Kunstwerken: gemengde techniek
Kunstenaar
Ben
(Napels, 1935)
Ben schildert met gemengde techniek en ontwerpt conceptuele installaties. Hij werd geboren uit een Ierse moeder en een Zwitserse vader. Ben is werkzaam in Frankrijk. Na verblijven in Egypte, Griekenland en Turkije, vestigde hij zich uiteindelijk in Nice in 1949. Hij is een belangrijke schakel in de anti-art, de erfenis nagelaten door de dadaïst Marcel Duchamp en gevolg van de readymade. In de jaren 1950 maakte hij kennis met Yves Klein en het Nouveau Réalisme. Op grond van het talig karakter van zijn kunst, staat Ben heel dicht bij de internationale Fluxus beweging die de grenzen tussen kunst en leven opheft. Op die manier zijn alle acties die hij onderneemt kunst. Ben houdt er niet mee op zijn rekeningen te regelen met het kunstmilieu, zijn ego, zijn angsten en de artistieke avant-garde in zijn kleine schilderijen waarop hij wrange slogans krabbelt over de minder fraaie facetten van de kunst. (Bénézit, dl. 2, p. 82-83)
Beschrijving
Ben toont ons in 'Méthode expéditive pour l'art' naast de tekst ook de afbeelding van de roulette. Hij hekelt daarmee uiteraard de op winst beluste verzamelaars. Maar tegelijk ironiseert hij de kunstenaars zelf die voor die 1F toch "dank u" zeggen.
Signatuur
gesigneerd (midden, links): Ben critique d'art
Datum
1989
Plaats vervaardiging
Frankrijk
Objectnaam
Assemblage
Materiaal en techniek
Gemengde techniek
Afmetingen
50 x 30 x 15,5 cm
Tentoonstellingen
OFF Course - Brussels Art Fair, Thurn & Taxis, Brussel, 2015
Art Nocturne Knocke 2014, CC Scharpoord, Knokke-Heist, 2014
Bibliografie
Willem Elias, in De kunst van het spel (Annemie Buffels, algemene leiding), 75 jaar Nationale Loterij, Nationale Loterij - Mercatorfonds, 2009, p. 214-215