Titel
The Lottery
Categorie
Prenten
Ontwerper
William Hogarth
(Londen, 1697 - 1764)
William Hogarth was een Brits schilder, tekenaar en graveur. Op jonge leeftijd ging hij in de leer bij de graveur Ellis Gamble, specialist in wapenschilden. In 1725 trad hij toe tot de tekenacademie opgericht door de schilder Sir James Tornhill, wiens dochter hij huwde. Geleidelijk aan mat Hogarth zich als kunstenaar een identiteit van karikaturist aan. Naast het graveren legde hij zich ook toe op het schilderen. Hij muntte uit in de satire van eigentijdse en morele onderwerpen die hij met realisme en een dramatische, bijna theatrale uitdrukkingskracht benaderde. In zijn “morele stukken” hekelde Hogarth de zeden van de Britse maatschappij: A Harlot’s Progress (1731) en A Rake’s Progress (1735) zijn daarvan sprekende voorbeelden. Al was de karikatuur een belangrijk kenmerk van Hogarth zijn talent, het was niet het enige: naast zijn bekendheid als schilder van genretaferelen, schilderde hij eveneens portretten, historische taferelen en religieuze werken. In 1735 was hij één van de ondertekenaars van een petitie die in het parlement leidde tot stemming over de “wet Hogarth”, die verbood prenten te drukken van kunstwerken zonder de toestemming van de kunstenaar. Als scherpe toeschouwer van zijn tijd, schiep hij originele composities die vaak vooruitliepen op hun tijd en de weg vrijmaakten aan hen die volgden, in het bijzonder Thomas Rowlandson en de satirische tekenaars van Punch. Door zijn werk als theoreticus opende Hogarth evenzeer de weg naar de erkenning van minder belangrijke genres zoals het portret, het landschap en de gravure, die een belangrijke rol speelden bij het ontstaan van de Engelse school. (Bénézit, dl.7, p. 116-117)
Graveerder
William Hogarth
(Londen, 1697 - 1764)
William Hogarth was een Brits schilder, tekenaar en graveur. Op jonge leeftijd ging hij in de leer bij de graveur Ellis Gamble, specialist in wapenschilden. In 1725 trad hij toe tot de tekenacademie opgericht door de schilder Sir James Tornhill, wiens dochter hij huwde. Geleidelijk aan mat Hogarth zich als kunstenaar een identiteit van karikaturist aan. Naast het graveren legde hij zich ook toe op het schilderen. Hij muntte uit in de satire van eigentijdse en morele onderwerpen die hij met realisme en een dramatische, bijna theatrale uitdrukkingskracht benaderde. In zijn “morele stukken” hekelde Hogarth de zeden van de Britse maatschappij: A Harlot’s Progress (1731) en A Rake’s Progress (1735) zijn daarvan sprekende voorbeelden. Al was de karikatuur een belangrijk kenmerk van Hogarth zijn talent, het was niet het enige: naast zijn bekendheid als schilder van genretaferelen, schilderde hij eveneens portretten, historische taferelen en religieuze werken. In 1735 was hij één van de ondertekenaars van een petitie die in het parlement leidde tot stemming over de “wet Hogarth”, die verbood prenten te drukken van kunstwerken zonder de toestemming van de kunstenaar. Als scherpe toeschouwer van zijn tijd, schiep hij originele composities die vaak vooruitliepen op hun tijd en de weg vrijmaakten aan hen die volgden, in het bijzonder Thomas Rowlandson en de satirische tekenaars van Punch. Door zijn werk als theoreticus opende Hogarth evenzeer de weg naar de erkenning van minder belangrijke genres zoals het portret, het landschap en de gravure, die een belangrijke rol speelden bij het ontstaan van de Engelse school. (Bénézit, dl.7, p. 116-117)
Beschrijving
Allegorische voorstelling van de loterijtrekking. Hogarth had veel belangstelling voor de politieke actualiteit en vooral voor onderwerpen die met geld te maken hadden zoals beursschandalen en de miserie die voortvloeide uit geldverlies of -gebrek. Vandaar dat hij al heel vroeg in zijn loopbaan een gravure maakte over de loterij. In het begin van de 18de eeuw liepen de meningen over de loterij nogal uiteen. Die polemiek komt in dit werk niet nadrukkelijk aan bod. Hogarth maakte mettertijd wel werken waarin de satire veel scherper tot uiting komt. De compositie oogt zeer klassiek en het opgetrokken toneeldoek verleent er een barok tintje aan. Een paar figuren komen zo uit De School van Athene van Raphael. Dat was toen politiek correct. Onderaan de gravure heeft de kunstenaar een hele uitleg toegevoegd over de rol van de figuren. Op de ontwerptekening (nu in de Royal Library, Windsor Castle) is daarvan nog niets te zien.
Druk
7
Inscriptie
onderaan rechts in de compositie: Will-m. Hogarth Inv-t. et Sculp-t.
Datum
1721
Plaats vervaardiging
Verenigd Koninkrijk
Materiaal en techniek
Burijngravure / Ets
Afmetingen
plaat:
222 × 212mm
Tentoonstellingen
De kunst van het spel. 75 jaar Nationale Loterij, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel, 2009-2010
Bibliografie
Joost De Geest, in De kunst van het spel (Annemie Buffels, algemene leiding), 75 jaar Nationale Loterij, Nationale Loterij - Mercatorfonds, 2009, p. 168-169
Helma Houtman-Desmedt, in In de ban van het spel (Annemie Buffels, algemene leiding), Loterijen in Europa, Nationale Loterij, 2004, p. 178